piątek, 31 stycznia 2014

Sheaffer imperial II deluxe


... Pojechałem ja kiedyś do Lublina, kolegę pożegnać. Kolega poznany jeszcze w harcerstwie, więc sami rozumiecie. Pożegnanie było wylewne. Powiem, że aż nadto. A po pożegnaniu, następnego dnia spotkałem się z nieznajomymi znajomymi, aby obejrzeć sobie ich pióra. Nie pamiętam jak dotarłem na miejsce spotkania, ale pamiętam, że jeden z kolegów miał sheaffer'a. Nie pamiętam jakiego, ale pamiętam, że postanowiłem kupić sobie jakiegoś sheaffer'a, najlepiej ze starego wypustu. Aha, pamiętam też, że postanowiłem nie pić więcej perły chmielowej. Wet za wet, no nie?



... Tak czy siak, jak postanowiłem, tak też zrobiłem. Przeszukałem zakątki Internetu i stwierdziłem, że na początek nabędę sobie sheaffer'a imperial II de luxe. Uznałem tak, bo po prostu takie znalazłem w akceptowalnej przeze mnie cenie i w satysfakcjonującym mnie stanie. Stan ów, był to stan USA, a nazywał się NOS, czyli nieużywany zapas magazynowy. A cena była taka, że Izba Celna w Przemyślu, obeszła się ino smakiem, bo limit nie został przekroczony, ha!


... Pióro przez mnie zakupione było produkowane we wczesnych latach sześćdziesiątych. Od zwykłego, że tak powiem regularnego imperial'a II różni się skuwką, która wykonana jest z matowej, ale lakierowanej stali i posiada krótki klips z białą kropką, bez nazwy firmy, tak jak to miało miejsce z zwykłym imperial'u II. Na kapie znajdowała się naklejka z nazwą modelu oraz oznaczeniem tęgości stalówki. Znajdziemy też na niej napis: SHEAFFER -- MADE IN U.S.A.


... Pióro posiada cylindryczną stalówkę, która obejmuje osadkę, niczym pierścień Nibelungów. Stalówka nie posiada żadnych oznaczeń, a znajdziemy tam jedynie nazwę producenta oraz kraj pochodzenia. Stalówka wykonana jest prawdopodobnie ze stali, aczkolwiek podają, że jest to palladium silver steel. Nie wiem co to znaczy, ale muszę przyznać, że stalówka mimo tęgości fine pisze nad wyraz gładko. W dodatku jest bardzo twarda, co jest zrozumiałem, kiedy weźmie się pod uwagę grubość blachy, z jakiej została wykonana. A grubość ta wynosi 1mm. Dzięki tej właściwości, to jest twardości, można podpisywać faktury z dwiema kopiami, bez większego problemu.


...


...


...


... Kształt stalówki jest, że tak powiem, obłędny.

... W miejscu łączenia osadki z obudową znajdują się trzy sprężynujące, metalowe wypustki unieruchamiające kapę. Natomiast na obudowie po raz kolejny widoczna jest nazwa producenta i kraj produkcji.


... Pióro posiada system napełniania typu touch down. System składa się z gumowego zbiorniczka i dwóch stalowych rurek z otworami. Aby napełnić pióro atramentem odkręcamy blokadę na obudowie i wyciągamy rurkę zewnętrzną. Następnie rurkę wsuwamy z powrotem, przez co woreczek zostaje ściśnięty, resztka atrament, tudzież powietrze zostaje wypchnięte przez stalówkę. Kiedy rurka zostanie całkowicie wsunięta, otwory na niej i na rurce wewnętrznej się pokrywają, ciśnienie się wyrównuje, przez co do zbiorniczka zasysany jest atrament. W teorii, kiedy układ jest szczelny, do całkowitego napełnienia powinien wystarczyć jeden suw w tę i nazad.


... Zarówno zakończenie skuwki, jak i obudowy dąży do kwadratu. Lubię kwadrat, zwłaszcza kiedy jego wymiary wynoszą 6x6cm.


... Błysk i połysk, to jest to co lubię. I kwadrat też lubię.




...



... Stalówka pisze cienko i dość sucho. Jak widać, linia jest porównywalna liniami zostawianymi na papierze przez z współczesne europejskie stalówki o tęgości EF.


...


... Na długość pióro porównywalne jest z parkerem 45. 

... Dane techniczne:
- długość pióra zamkniętego: 136mm
- długość pióra ze stalówki: 103,2mm
- długość skuwki: 61,5mm
- średnica pióra: 11mm
- masa pióra napełnionego: 19,7g

... Podsumowując: jest to pióro bardzo przyjemne w użytkowaniu. Stalówka bardzo gładka i bardzo cienka. W sumie same plus i jeden minus, którym jest słodka nieświadomość ilości atramentu w piórze. No, ale taki minus możemy przecież pominąć, nieprawdaż?


PS. Jest też wersja alternatywna, o której szczerze powiedziawszy zapomniałem, że ją napisałem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz