piątek, 10 stycznia 2014

parker 45

...  Po ostatniej mojej recenzji pozostał mi niesmak, wiecie ten z rodzaju tych powstałych podczas całonocnej podróży pociągiem PKP, najlepiej składem EN57, rozumiecie nie? Jeśli nie rozumiecie, to kiedyś Wam wyjaśnię, ale nie teraz, teraz pora na parkera 45 w dwóch odsłonach.



... Znacie ten dowcip o carskim generale i zagadce? Tu jest tak samo, pióro w lesie, bez sensu.


... Ale miało być do rzeczy. W sumie to nie wiem jak trafiłem na tego parkera. Może dzięki kol. Atuzi? Może kiedy próbowałem zidentyfikować pewnego parkera? Nie jest to ważne, ważne że trafiłem i postanowiłem go kupić. Pióro było produkowane w latach 1960 - 2008. Zostało wprowadzone jako model budżetowy. Miewało stalówki stalowe czyste, stalowe złocone i złote. Różnie z tym bywało. Pierwsze co się rzuca w oczy to mocno wrzecionowaty kształt, ale też bez przesady. Na skuwce klips z typowym dla parkera motywem strzały. Klips przykręcony klejnotem chromowanym. wersja wykończenia plastik + stal szczotkowana oznaczana była jako classic, w odróżnieniu od...


... wersji CT aka "arrow", która miała plastikową kapę, oraz wersji "flighter", która z kolei była cała z metalu. Tym metalem była na przykład szczotkowana stal. Była też wersja "insignia", która była metalowa, pokryta złotem. Występował także model "coronet", który posiadał "klejnot" na końcu korpusu. Taki wyrośnięty dość.

... Model CT pojawił się w produkcji w roku 1962, kiedy parker nabył odpowiednie wtryskiwarki, umożliwiające produkcję całkowicie plastikowych kap.


... Pióro na macie olfy. Też bez sensu.


... Stalówka w parkerze 45 nie dość, że niewielka, to jeszcze zakryta, niektórym to się nie podoba, ja akurat lubię. Pewnie zostało mnie to z czasów, kiedym używał hero 329 (i podobnych), które wiadomo czymże były.


... Na srebrnym pierścieniu, który znajduje się na osadce zauważyć można trzy guzdki, których zadaniem jest trzymanie skuwki. Skuwka trzyma się dzielnie, daję słowo.


... Skuwka idealnie się wpasowuje na obudowę, a dzięki temu że jest bardzo lekka, praktycznie nie czuć różnicy w wyważeniu pióra.


... Różnica długości między piórem bez skuwki, a piórem z kapą zatkniętą na tył, to jakieś 2cm. Ponieważ pióro samo w sobie jest dość długie, nawet przy większych dłoniach nie ma potrzeby wydłużania go tym zabiegiem, ale dla wygody można zatknąć i zapomnieć.


... Na skuwce, bo o tym nie pisałem, znajdziemy napisy "PARKER" i "MADE IN ENGLAND", nad którym znajduje się klasyczne logo parkera, tj. poziome jajko ze strzałą.


... Parker 45 jest piórem zasilanym na naboje w standardzie producenta. Można też z powodzeniem stosować tłoczki. pasują współczesne tłoki standardowe, jak i de luxe.


... Pasują takoż idealnie stare zbiorniczki z dętką.


... Tak to wygląda w pół-aerozolu.


... Spływak adekwatny do stalówki, w tym przypadku zlatki. Daje idealną ilość atramentu. Idealną jak dla mnie, bo klasyk pisze bardzo sucho, a jak wiecie, ja lubię.


... Makro z ręki w lesie na slajdzie 100ASA/21°DIN przy użyciu obiektywu o otworze względnym f/3,5 to nie lada wyzwanie dla fotografa i jego nerwów. Tu poradziłby sobie jedynie Simo Häyhä.


... J.w.


... Pióro w aerozolu. stalówka i spływak mocowane są pierścieniem, na którym zasadniczo widnieje tęgość stalówki. Tu widzimy literę M, ale o tym jeszcze wspomnę, bo nie uwierzycie, ale oszukali mnie!


... A tu jeszcze lepszy aerozol. Od góry patrząc mamy: śrubę mocującą zlatkę i spływak w osadce, zlatkę i spływak, osadkę i zbierak, pierścień w Albionie sprzęgłem zwany.


... Klasyk i szczała w jednym stali piórniku
... Bijatyk i kłótni było bez liku...


... Jak widzicie, plastikowa kapa jest promień szersza. Spowodowane jest to tym, że coś tam musieli jeszcze do środka włożyć i im się nie mieściło. Pisali o tym w Internetach, ale nie chciało mnie już się tego rozumieć.


... Nie wiem czy widzicie wspomniane guzdki. Powiedzmy, że ja widzę.


... Stalówki jak widać nie za duże. Zdjęcie robiłem na calowej stronie maty, czyli że cała stalówka ma ca. 2,5cm długości. Na zlatce wytłoczone są oznaczenia złota i próba: "14K" "585" oraz napis "MADE IN ENGLAND". Zlatki nieco się różnią. górna pochodzi z classica, nie ma pełnego rozcięcia, co może tłumaczyć suchość, ma też mniejsze ziarno, niż ta dolna, ze strzały.


... W miejscu litery "E" znajduje się przetłoczenie, które ułatwia pozycjonowanie stalówki na spływaku. Obie zlatki wykonane są z dość grubej złotej blachy, przez co ich uginalność jest bliska zeru. Ale znów, to co dla jednego jest wadą, dla mnie jest zaletą, bowiem bardzo łatwo się pisze tym piórem przez kalkę, a faktury z dwiema kopiami lub nalepki adresowe na paczki pióro wciąga nosem.

... Aha, bo miało być czemu mnie oszukali. Było tak, że wyszukawszy na ibełju czterdziestkę piątkę, zauważyłem, że najczęściej można złupić pióra ze średnią tęgością. Pomyślałem, raz kozłowi śmierć, niech się dzieje wola nieba. Kiedy pióro przyszło wszystko się zgadzało na pierwszy rzut oka, ziarno większe niż w eFce parkera 15, na pierścieniu mocującym eMka. Kiedy zalałem pióro i zacząłem pisać, rzekłem "ejże!", zakrzyknąłem nawet. A co mam sobie żałować. To co zobaczyłem, nie pasowało mi wcale do wyobrażenia parkerowskiej eMki, cienkie, suche, всё не так ребята. W sumie to się nawet ucieszyłem. Później kiedy kupiłem strzałkę, okazało się, że stare parkery potrafiły pisać mokrzej i grubiej, nadal im daleko do współczesnych budżetowych parkerów pod tym względem.

... Do pióra można było dokupić stalówki luzem, razem ze spływakiem i pierścieniem modującym. Były dostępne wszelakie tęgości, od XF  po OB. Obecnie też można je znaleźć na ibełju, ale ich cena częstokroć przewyższa cenę pióra.O wiele rozsądniej będzie kupić całe pióro. Ja tak włąśnie zrobiłem i kupiłem sobie drugą strzałkę, tym razem czarną, ze zlatką XF.


... Spływak w parkerze 45 jest równie minimalistyczny co i reszta. Co ciekawe jeden kanalik, który doprowadza atrament z naboju lub zbiornika przechodzi w dwa kanaliki, ale nie rzutuje to na mokrość stalówki. Żebrowany element, który stanowi rezerwuar atramentu Zbierak jest osobną częścią, wkręcaną w osadkę, podobnie jak na przykład w hero 329. Powinienem napisać, że w parkerze 51, ale że nie mam tego modelu, więc nie napiszę.



... Górna zlatka: XF, dolna: F.
... Górna: czarna strzała, dolna: klasyk.



... Na próbce bazgrołów widać dokładnie co i jak. Nie ma co więcej pisać. No dobra. Obydwoma piórami pisze się gracko. Gładko, bez przerywania, można nieco fleksować, ale zabieg ten wymaga przyłożenia siły, przez co raczej nie polecam.W chwili bazgrolenia nie miałem jeszcze strzałki ze zlatką XF, więc nie wiedziałem, że z kolei ta zlatka całkiem giętką jest i zróżnicowanie grubości linii jest już wyraźnie widoczne. A i silić się bardzo nie trzeba, żeby to osiągnąć

... Jak widzicie, stalówka klasyka idealnie się wpasowuje w towarzystwo stalówek FINE. Natomiast MEDIUM ze strzały, to rasowe M, porównywalne z pelikanowską eMką z M100.

... Aha, nasycenie atramentów na bazgrole może być nie adekwatne, kartkę pisałem jakieś dwa miesiące temu. z dziś pochodzi tylko napis wykonany czarną brylantyną.

... Dane techniczne:
--- długość pióra zamkniętego --- 135,7mm;
--- długość pióra mierzona bez stalówki --- 113,5mm;
--- długość kapy --- 63mm;
--- średnica pióra --- 11,5mm
--- masa pióra (z tłoczkiem i atramentem) ---
--- --- --- --- classic --- 15,5g;
--- --- --- --- CT "arrow" --- 16,11g (zbiorniczek metalowy!).

----------------------------------------------------------------------------------------------
... Burgundowa strzała dotarła do mnie w oryginalnym pudełku. Nawet oryginalne naboje były.



...


...


...


...


... I to by było na tyle.






























... Grzyb z Was się śmieje, hue, hue, hue.

Lycoperdon perlatum


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz